Home » Wie zijn wij » Missie en visie
Delta vmbo bereidt leerlingen voor op vervolgonderwijs in het mbo of op de havo. Op onze school is iedereen welkom die de waarden en normen van onze school onderschrijft. Wij, alle medewerkers van de school, de leerlingen, hun ouder(s)/verzorger(s) en externe partijen waar wij mee samenwerken, bouwen met elkaar aan een veilige omgeving waarin iedereen zich prettig voelt, zichzelf mag zijn en iedereen gelijkwaardig is.
Wij richten onze school in op basis van drie pijlers: leren leren, leren kiezen en leren leven.
Leren leren
Leren is een ontwikkelproces van kennis en vaardigheden op zowel vakinhoudelijk als sociaal-emotioneel gebied. Het is als school onze taak activiteiten aan te bieden waardoor leerlingen stappen maken in dit proces. Dit is een proces waarin men mag vallen en opstaan en waarbij we elkaar vooruit helpen (Simons, 1994, 1995). Leren is niet alleen gericht op het verkrijgen van kennis. Daarom werken we hier ook vanaf de brugklas aan vaardigheden in de leerlijn naar het mbo passend bij het praktijkgerichte examenprogramma (SLO, 2024).
Leren kiezen
Om keuzes te kunnen maken is het belangrijk om jezelf goed te kennen. De vaardigheden analytisch denken, creatief denken en kritisch denken helpen bij het proces van keuzes maken en het inzicht krijgen in de consequenties van een keuze (SLO, 2010). De school zet in de les, in praktijksituaties buiten school en in projecten in op het versterken van deze vaardigheden. Daarnaast begeleiden we leerlingen ook individueel bij dit ontwikkelproces.
Leren leven
We leven in een snel veranderende maatschappij, wat vraagt om mensen met een sterk aanpassingsvermogen. We streven ernaar om onze leerlingen hierop voor te bereiden door in te zetten op autonoom wereldburgerschap. Dit betekent dat we naar elkaar omkijken en voor elkaar zorgen. Tegelijk leren we onze leerlingen het besef dat er verschillende wereldbeelden zijn en dat tolerantie naar anderen hierin belangrijk is. Daarnaast werken we aan het leven volgens universele waarden en normen (SDG’s, VN, 2015).
Delta vmbo werkt aan kwalitatief goed onderwijs voor iedere leerling. Onze kleinschaligheid brengt met zich mee dat we elkaar kennen. We zetten actief in op een sterke onderlinge relatie en kunnen zo snel inspelen op behoeften van leerlingen en personeel. Deze kleinschaligheid wordt door alle betrokkenen bij de school benoemd als kernkracht van onze school. We borgen dan ook de kleinschaligheid voor de toekomst. Iedereen neemt actief de rol van lerende op zich. Door samen doelen na te streven en te reflecteren op ons handelen, ontplooien we ons als individu en als groep. Daarbij waarderen en respecteren we elkaar als mens. Dit vraagt om sterke pedagogische en didactische waarden. Vanuit deze waarden stellen we normen op ten bate van het dagelijks handelen en stellen we didactische ontwerpprincipes op voor het vormgeven van het onderwijs.
Pedagogisch
Als school werken we samen met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen aan een omgeving waar onze waarden en normen centraal staan. We vertalen onze normen zo dat deze begrijpelijk zijn voor iedereen die bij school betrokken is. Deze normen vormen de basis voor ons dagelijks handelen. We creëren een veilige leeromgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn, we ons verdraagzaam opstellen en we respect hebben voor elkaar, elkaars spullen en elkaars mening. Samen maken we de school. We hebben oog voor elkaar en zijn trots op de school, ons onderwijs en onze leerlingen. We vinden het belangrijk dat iedereen binnen de school kritisch naar zichzelf en de ander kan kijken. Ook vinden we het belangrijk onze successen te vieren. Dit zorgt ervoor, in combinatie met onze lerende houding, dat we vooruitgang kunnen blijven boeken. We handelen allemaal professioneel. Dit betekent dat we elkaar aan kunnen spreken op gedrag en op elkaars verantwoordelijkheden.
Onderwijskundig
De pijlers leren leren, leren kiezen en leren leven hebben een directe link met de kernwaarden én wat dit betekent voor ons onderwijs. Leren leren betekent het werken aan vooruitgang waarbij fouten maken een essentieel deel van het leerproces is. Hierbij is het belangrijk dat het onderwijs voldoende uitdagend is en dat leerlingen gestimuleerd worden om stappen te maken in hun zone van naaste ontwikkeling (Kirschner, et al., 2018). Naast kennisverwerving ontwikkelen leerlingen ook vaardigheden ten bate van leren leren, leren kiezen én professioneel kunnen handelen (SLO, 2022). Ons onderwijs is daarom ook gericht op het versterken van vaardigheden in een doorlopende leerlijn richting het mbo. Ook het beheersen van de Nederlandse taal is een dergelijke vaardigheid en daarom besteden alle docenten hier aandacht aan binnen hun lessen (Levende Talen, 2009). Bij het leren kiezen is het tevens van belang dat onze leerling weet waar de keuzeruimte zit. Autonomie is belangrijk, maar hierbij zijn ook het vertrouwen in het eigen kunnen en goede ondersteuning noodzakelijk waarin ook niet iedereen gelijk is. Daarom werken we vanuit gekaderde autonomie (Stevens, 2005). Onderdeel van leren leven is het kennismaken met de omgeving buiten school. Zowel de maatschappelijke, de sociale, de ecologische en de werkzame omgeving van de school worden benut in het onderwijs in het kader van omgevingsgericht onderwijs.
Over de vertaling naar de praktijk van alle ontwerpprincipes heen is ook onze kernwaarde gezamenlijk voelbaar, zowel in het primaire proces als in de buitenlesactiviteiten en extra curriculaire activiteiten. Ook dit draagt bij aan het leren leven uit onze missie (Keser, Akar, & Yildirim, 2011).
Onze ontwerpprincipes zijn uitgeschreven in merkbaar resultaat voor leerlingen, collega’s en eventueel ouder(s)/verzorger(s) en andere betrokkenen. Deze uitwerkingen zijn terug te vinden in ons onderwijskundig beleid en dragen bij aan kwalitatief goed onderwijs.
Met deze onderwijskundige visie verwachten wij van onze docenten dat zij hun programma en hun didactisch handelen hierop afstemmen. Voor het didactisch handelen in de les hebben we vanuit de “zes rollen van de leraar” (Slooter, 2018), in combinatie met de kernwaarden en ontwerpprincipes, concreet gedrag benoemd dat binnen ons onderwijs in de lessen zichtbaar dient te zijn.