Problemen als gevolg van faalangst en dyslexie pakken wij zo vroeg mogelijk op. Zo kunnen wij bij het vermoeden van dyslexie leerlingen screenen om te kijken hoe het vermogen van een leerling is om klanken te herkennen, te onderscheiden en te manipuleren. Ouder(s)/verzorger(s) kunnen vervolgens zelf, op eigen kosten, extern een officieel dyslexieonderzoek laten doen.
Een officiële dyslexieverklaring moet zijn opgemaakt door een ontwikkelingspsycholoog of een orthopedagoog. Leerlingen met dyslexie krijgen bij ons faciliteiten, bijvoorbeeld in de vorm van extra tijd bij toetsen, het tijdig aankondigen van spreekbeurten, eventueel gebruik van TextAid software of het gebruiken van audio-ondersteuning bij toetsen.
Bij vermoeden van faalangst kunnen we een vragenlijst afnemen. Hierbij is het belangrijk om welk type faalangst het gaat. Bij voldoende leerlingen met cognitieve faalangst zal er op school een groepstraining volgen. Bij vermoedens van sociale faalangst zal er verwezen worden naar de eigen huisarts zodat via deze route buiten school hulp ingezet kan worden. Bij motorische faalangst wordt bekeken welke mogelijkheden er zijn binnen of buiten school.