Schoolgids

7.
2

Leerjaar 1 naar leerjaar 2

We willen dat een leerling na leerjaar 1 op de juiste plek zit. Als er gedurende het eerste leerjaar 3 of meer tekortpunten ontstaan, wordt samen met de leerling en ouder(s)/verzorger(s) gekeken naar de mogelijkheid van trajectbegeleiding. Na het afronden van dit traject wordt in samenspraak met ouder(s)/verzorger(s0 en het ondersteuningsteam gekeken of een overgang naar leerjaar 2 binnen onze school kansrijk is.

Ook worden leerlingen worden methode-onafhankelijk gevolgd op hun basisvaardigheden. Leerlingen kunnen ondersteuning krijgen wanneer de leerling nog niet op het gewenste niveau zit na de eerste afname. Op basis van de ontwikkelingen van de leerling binnen de trajectbegeleiding en de ontwikkeling op de basisvaardigheden volgt een gesprek met ouder(s)/verzorger(s). Hierbij wordt een bindend advies besproken over het best passend onderwijsniveau. De schoolleiding neemt uiteindelijk het besluit over doorgang naar het volgende leerjaar in deze voorkomende gevallen.

Doubleren in leerjaar 1 is in principe niet mogelijk. Een leerling wordt bevorderd naar leerjaar 2 als:

  • Er staan geen onderdelen meer open;
  • Er maximaal drie tekortpunten zijn; hier moet tenminste tweemaal het cijfer 7 (of hoger) tegenover staan.
  • Er bij de vakken Nederlands en Engels maximaal twee tekortpunten zijn waarvan maximaal één tekortpunt bij Nederlands.
Bijgewerkt op: 23 juni 2025