Buitenlesactiviteiten
Naast de lessen op school vinden we het ook belangrijk om met de leerlingen buiten school, en ook los van de lesstof, te werken. Naast de introductieweek van leerjaar 1 is er bijvoorbeeld een schoolwerkweek voor alle 3e-jaars leerlingen en sluiten we het schooljaar met de 4e-jaars leerlingen gezamenlijk af in de laatste schooldagen om […]
Jaarindeling eerste leerjaar
We starten het jaar in leerjaar 1 met een introductieweek waarbinnen de leerlingen kennismaken met hun mentorgroep, hun mentor, de klas en de school. Ze maken een begin met samenwerken en ze krijgen een instructie over de werkwijze binnen ons onderwijs. Bij de leergebieden wordt in het eerste project veel aandacht geschonken aan het projectmatig […]
Telefoonbeleid
Delta vmbo werkt met een “thuis of in de kluisbeleid” voor mobiele telefoons en smartwatches. Dit betekent dat het gebruik van telefoons en smartwatches niet zijn toegestaan in het schoolgebouw. We stimuleren ook medewerkers en bezoekers om geen mobiele telefoon te gebruiken tenzij dit strikt noodzakelijk is. Wanneer leerlingen hun telefoon wel gebruiken wordt gehandeld […]
Contact ouders
Met het meerjarige mentoraat ontstaat er gemakkelijk een vertrouwensband tussen ouder(s)/verzorger(s), leerling en mentor en dus met de school. In leerjaar 1 t/m 3 vinden twee keer per jaar driehoeksgesprekken plaats waarin de leerling zijn ouder(s)/verzorger(s) en mentor vertelt over zijn leervorderingen. In leerjaar 4 vindt één keer een driehoeksgesprek plaats. In het driehoeksgesprek neemt […]
Resultaten en vorderingen
De vorderingen en resultaten worden weergegeven in een leerlingvolgsysteem (Somtoday). In deze leeromgeving worden resultaten van toetsen, projectdelen, maar ook van vaardigheden weergegeven. Op deze wijze wordt er een overzicht opgebouwd dat goed inzicht biedt in de resultaten van de leerling. Ook de ouder(s)/ verzorger(s) kunnen zo de vorderingen, zowel op vaardigheids- als vakinhoudelijk gebied, […]
Onderwijsleerproces
Leerlingen binnen het vmbo-t zijn gebaat bij een duidelijke structuur. Vanaf het begin wordt deze dan ook geboden door ondersteuners die we in drie rollen onderscheiden: De individuele mentoren: deze staan vier jaar lang voor de persoonlijke begeleiding. Onze leerlingen behouden dus gedurende de hele schoolloopbaan dezelfde mentor. De mentor staat in eerste instantie voor […]
De bovenbouw
In leerjaar 3 starten de leerlingen met het examenprogramma. Hierin werken de leerlingen binnen de door hun gekozen vakken concreet aan de doelen van het eindexamen. In vergelijking met de onderbouw is er dan meer vakinhoudelijke verdieping, een grotere mate van zelfstandigheid, een hoger vaardigheidsniveau en een meer ontwikkeld eigenaarschap. Daarmee kunnen we ons in […]
Leergebieden in de onderbouw
In de onderbouw bieden verschillende vakken geclusterd aan in leergebieden. Door deze aanpak kunnen we naast de lesinhoud ook de (leer)vaardigheden van onze leerlingen versterken zoals samenwerken. We kennen de leergebieden: Natuur en Techniek (biologie, natuurkunde, scheikunde en techniek) Mens en Maatschappij (geschiedenis, aardrijkskunde en economie). Binnen deze leergebieden worden projecten aangeboden waarin levensechte […]
Didactisch beleid
We zetten als school in op drie pijlers: leren leren, leren kiezen, leren leven. Deze pijlers hebben een directe link met de kernwaarden én met wat dit betekent voor ons onderwijs. Leren leren betekent het werken aan vooruitgang waarbij fouten maken een essentieel deel van het leerproces is. Hierbij is het belangrijk dat het onderwijs […]
4-jarig mentoraat
Bijzonder op onze school is het 4-jarig mentoraat. De mentor die een leerling vanaf de brugklas heeft, gaat met mee tot en met leerjaar 4. De mentor is voor de leerling én ouder/verzorger het eerste aanspreekpunt van school. Doordat de mentor de leerling goed kent, kunnen leerling en mentor een goede en sterke band opbouwen. […]