We zetten als school in op drie pijlers: leren leren, leren kiezen, leren leven. Deze pijlers hebben een directe link met de kernwaarden én met wat dit betekent voor ons onderwijs.
Leren leren betekent het werken aan vooruitgang waarbij fouten maken een essentieel deel van het leerproces is. Hierbij is het belangrijk dat het onderwijs voldoende uitdagend is en dat leerlingen gestimuleerd worden om stappen te maken in hun ontwikkeling. Naast kennisverwerving moet men ook vaardigheden ontwikkelen ten bate van leren leren en leren kiezen én professioneel kunnen handelen. Ons onderwijs is daarom ook gericht op het versterken van vaardigheden in een doorlopende leerlijn richting het mbo. Ook het beheersen van de Nederlandse taal (zie onderstaande afbeelding) is een dergelijke vaardigheid en daarom besteden alle docenten hier aandacht aan binnen hun lessen.
Bij het leren kiezen is het tevens van belang dat men weet waar de keuzeruimte zit. Autonomie is belangrijk, maar hierbij zijn ook het vertrouwen in het eigen kunnen en goede ondersteuning noodzakelijk waarin ook niet iedereen gelijk is. We werken daarom vanuit gekaderde autonomie (zie onderstaande afbeelding).
Onderdeel van leren leven is het kennismaken met de omgeving buiten school. Zowel de maatschappelijke, de sociale, ecologische als de werkzame omgeving van de school worden benut in het onderwijs in het kader van omgevingsgericht onderwijs (zie onderstaande afbeelding).
Samen met ouders, leerlingen en personeel werken de komende tijd ook aan uitdagend onderwijs (zie onderstaande afbeelding). Dit is al merkbaar in het klaslokaal maar ook buiten het klaslokaal zetten we in op extra-curriculaire activiteiten voor onze leerlingen.
Onze ontwerpprincipes worden de komende jaren doorvertaald naar de lespraktijk. Hieronder onze ontwerpprincipes op een rij.