Leerlingen binnen het vmbo-t zijn gebaat bij een duidelijke structuur. Vanaf het begin wordt deze dan ook geboden door ondersteuners die we in drie rollen onderscheiden:
- De individuele mentoren: deze staan vier jaar lang voor de persoonlijke begeleiding. Onze leerlingen behouden dus gedurende de hele schoolloopbaan dezelfde mentor. De mentor staat in eerste instantie voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling en voor het persoonlijk welbevinden. Hij heeft een vertrouwensfunctie. Tevens onderhoudt hij het contact met de ouder(s)/verzorger(s) en volgt hij het onderwijsleerproces van de leerling. In gesprekken met de ouder(s)/verzorger(s) heeft de leerling een belangrijke rol binnen het driehoeksgesprek. De leerling bespreekt hierin samen met de ouder(s)/verzorger(s) en de mentor zijn leervorderingen. Deze opzet draagt sterk bij aan de ontwikkeling van een proactieve (leer)houding bij de leerling.
- De coaches: zij ontwikkelen, samen met andere docenten, projecten en ondersteunen de leerlingen op de leerpleinen om structuur te bieden, de leerlingen uit te dagen en het leerproces te ondersteunen. Zij hebben goed zicht op de vorderingen door intensief contact met elkaar. Daarnaast werken onze coaches ook in de ondersteunings- en studieruimte.
- De experts/vakdocenten: zij ontwikkelen binnen het leergebied projecten en zorgen dat de vakinhoudelijke doelen daarin worden meegenomen. Ook is er altijd een expert aanwezig op een leerplein om de belangrijkste theoretische vragen van leerlingen te beantwoorden. Zij overleggen ook met coaches en mentoren over vorderingen en resultaten. Bij de reguliere vakken zijn de vakdocenten expert.
De leerlingen in leerjaar één en twee hebben wekelijks een ingeroosterde mentorles. In deze mentorles wordt aandacht besteed aan welbevinden, leren plannen, leren leren en sociale vaardigheden. Het ondersteuningsuur is een moment waarop leerlingen extra hulp kunnen vragen of opdrachten af kunnen maken. Leerlingen kunnen op eigen initiatief gebruikmaken van dit ondersteuningsuur, maar ze kunnen daartoe ook verplicht worden door o.a. de vakdocent. Daarnaast hebben de leerlingen met enige regelmaat individuele gesprekken met hun mentor tijdens het mentorspreekuur.